leader-img

LEADER

Reformom strukturnih fondova 1987. godine uveden je koncept 'Inicijativa zajednice' koji je omogućio EU Komisiji osiguranje posebnih sredstava za mjere od posebnog interesa za Zajednicu - između ostalih i za inicijativu LEADER. Provedbom reforme Zajedničke poljoprivredne politike, 1991. godine, Europska unija počela je primjenu LEADER programa odnosno pristupa (Liaison Entre Actions de Dévelopment de l’Economie Rurale), kao krovnog sveobuhvatnog programa razvoja ruralnih područja.

LEADER program je inicijativa Europske unije za potporu projektima ruralnog razvoja pokrenutih na lokalnoj razini u svrhu revitalizacij ruralnih područja i stvaranja novih radnih mjesta.

LEADER pristup oslanja se na izradu i provedbu Lokalnih razvojnih strategija (LRS) koje omogućuju integralnu provedbu gospodarske i socijalne kohezije a provode ih Lokalne akcijske grupe/skupine - partnerstva koja pružaju direktnu potporu lokalnim razvojnim dionicima i projektima nacionalnih programa ruralnog razvoja.

list-icon

LEADER je...

  • Pristup lokalnom razvoju temeljen na lokalnim obilježjima i resursima - pristup odozdo
  • Pristup koji okuplja i potiče lokalne dionike
  • Odgovor na nedovoljno učinkovite pristupe lokalnom razvoju do ranih 90-ih usmjerene na poljoprivredu, potaknute odozgo i praćene nacionalnim potporama
Izvor podataka: Kontakt točka za implementaciju ZPP EU ZPP mreže (CAP Implementation Contact Point, EU CAP Network)
FazaRazdobljePrihvatljivi fondoviBroj LAG-ova
LEADER I1991. - 1993.EAGGF (Vodeći), ESF, ERDF217
LEADER II1994. - 1999.EAGGF (Vodeći), ESF, ERDF906
LEADER +2000. - 2006.EAGGF1153
LEADER (4.os)2007. - 2013.EAFRD, EMFF2714
CLLD2014. - 2020.EAFRD, EMFF, ERDF, ESF3337
CLLD/LEADER2021. - 2027.EAFRD, EMFF, ERDF, ESF +U tijeku
list-icon

Inicijative Zajednice (neobvezujuća provedba od strane zemalja članica EU):

  • LEADER I (1991. - 1993.) - pokretanje inicijative, eksperimentani pristup - rezultat kritika individualnog pristupa u Strukturnoj politici
  • LEADER II (1994. - 1999.) - širenje iskustva, organičena primjena u ruralnim područjima, inovacije, pilot-aktivnosti, uvođenje transnacionalne suradnje
  • LEADER + (2000. - 2006.) - usustavljivanje metodologije, primjena na cijelokupnom ruralnom prostoru, jačanje mreža i transnacionalne suradnje (+ vrsta LEADER mjera za nove države članice 2004. - 2006.)

LEADER (2007. - 2013., obvezna provedba od strane zemalja članica EU u okviru EAFRD-a) - mjera koja se širi na cijeli ruralni prostor (postaje obveza svih zemalja članica), zasebna os (4), nema posebnih programa - metodloški pristup u programiranju ruralnog razvoja - obveza svih zemalja članica.

LEADER pristup, kao osnova za lokalni razvoj zajednice financiran je iz ESI fondova 2014-2020 / 2021-2027 (obvezujuć u okviru Europskog poljoprivrednog fonda za ruraln razvoj), 7 ključnih značajki (načela) LEADER-a prošireno je u programskom razdoblju (2014.-2020.) pod širim pojmom “Lokalni razvoj koj vodi zajednica” (CLLD) na druge fondove EU. Glavna razlika odnosi se na čvršće integrirani pristup i diverzificirani model financiranja. Donedavno je dodjela sredstava programa LEADER za potporu projektima u ruralnim područjima funkcionirala samo uz potporu sredstava EAFRD-a, od 2014-te godine, lokalne akcijske grupe/skupine u ruralnim područjima također imaju pristup sredstvima iz Europskog fonda za regionalni razvoj, socijalnog fonda i fonda za ribarstvo.

card-img

LEADER - OD INICIJATIVE DO METODE

Vodič za poduku o LEADER-ovu pristupu.

card-img

LEADER pristup

Više o LEADER pristupu i alatima možete vidjeti ovdje.

list-icon

Provedba u Republici Hrvatskoj

Započela 2013-te godine u okviru provedbe Mjere 202 predpristupnog programa IPARD 2007.-2013. Kroz 2 natječaja, za provedbu LEADER programa 2013-toj godini, odobreno je 40 ruralnih LAG-ova u Republici Hrvatskoj. Odobrenim LAG-ovima obuhvaćeno je 68,58% površine Republike Hrvatske u kojima živi 32,71% ukupnog stanovništva. Očekivane i završne rezultate provedbe Mjere 202 u okviru IPARD-a 2007.-2013. za Republiku Hrvatsku detaljno možete vidjeti u dokumentu Ex-post evaluacije IPARD-a RH. (01.08.2017.).

U programskom razdoblju 2014.-2020. provedba LEADER-a proširena je na LEADER/CLLD putem 2 Operativna programa - Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske 2014.-2020. (s produžetkom trajanja do 2022.) (Mjera 19.) te Operativnog programa za pomorstvo i ribarstvo RH za programsko razdoblje 2014.-2020. (Mjera III.). U ovom razdoblju, za provedbu LEADER/CLLD-a odobreno je ukupno 68 lokalnih akcijskih grupa (54 u ruralnom razvoju te 14 u ribarstvu), pri čemu je potrebno istaknuti kako je RH, po prvi puta započela primjenu CLLD-a u ribarstvu/akvakulturi. LEADER se proširio na više od 90% nacionalnog teritorija uključivši 57% ukupnog stanovništva Hrvatske.

U sadašnjem programskom razdoblju 2021.-2027. provedba LEADER/CLLD-a, nastavlja se putem Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike RH 2023.-2027. (intervencija 77.06) te Programa za ribarstvo i akvakulturu 2021.-2027. (Mjera III.). Broj lokalnih akcijskih grupa je značajno uvećan, kao i teritorijalna primjena. Za provedbu LEADER/CLLD-a odobreno je ukupno 79 lokalnih akcijskih grupa (56 u ruralnom razvoju te 23 u ribarstvu/akvakulturi). Važno je istaknuti kako je u ovom razdoblju RH proširila primjenu CLLD-a u ribarstvu/akvakulturi na cijeli nacionalni teritorij.

CCLD

CLLD (eng. Community Led Local Development - lokalni razvoj pod vodstvom zajednice) je mehanizam za uključivanje partnera na lokalnoj razini, uključujući i predstavnike civilnog društva i lokalne gospodarske dionike, u izradu i provedbu integrirane lokalne razvojne strategije koja pomaže njihovom području u prijelazu k održivoj budućnosti.

CLLD se provodi putem integriranih i multi-sektorskih strategija lokalnog razvoja dizajniranih na način da uvažavaju lokalne potrebe i potencijale, uključuje inovativne razvojne mogućnosti u lokalnom kontekstu, umrežavanje i suradnju. Uredbom (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. definirana je potpora lokalnom razvoju pod vodstvom zajednice (CLLD) iz Europskih strukturnih i investicijskih (ESI) fondova u okviru programskog razdoblja 2014.-2020.

leader-img

Uredbom (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) LAG-ovi su definirani kao nositelji CLLD pristupa u razvoju ruralnih područja (putem provedbe svojih Lokalnih razvojnih strategija u ruralnom razvoju - LRS).

Uredbom (EU) br. Uredbom (EU) br. 508/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. svibnja 2014. o Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo (EFPR) FLAG-ovi su definirani kao nositelji CLLD pristupa u razvoju ribarstvenih područja (putem provedbe svojih Lokalnih razvojnih strategija u ribarstvu - LRSR).

Provedba u Republici Hrvatskoj u programskom razdoblju 2014.-2020.

CLLD se, u Republici Hrvatskoj, provodi putem Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj u okviru Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020., te putem Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo u okviru Operativnog programa za pomorstvo i ribarstvo Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020., što je definirano Partnerskim sporazumom između Republike Hrvatske i Europske komisije za korištenje ESI fondova za rast i radna mjesta u razdoblju 2014-2020.

list-icon

8 načela CLLD-a

  • Razvoj utemeljen na značajkama lokalnog područja
  • Pristup odozdo prema gore - prema stvarno iskazanim potrebama lokalnih dionika
  • Lokalna javno-privatna partnerstva - provedba putom Lokalnih akcijskih grupa (LAG)
  • Inovativan pristup lokalnom razvoju
  • Integrirani i multisektorski pristup
  • Umrežavanje
  • Suradnja
  • De-centralizirana administracija (isporuka projekata preko LAG-ova)
card-img

Zašto CCLD

Temeljeno na dosadašnjim iskustvima Inicijativa Zajednice i provedbi LEDAER osi 2007-2013: Više uputa zemljama članicama u provedbi pravnog okvira → više fleksibilnosti bez prevelikih ograničenja

card-img

Cilj CCLD-a

LEADER učiniti učinkovitijim za potporu inovacijama i lokalnom upravljanju

list-icon

Konkretno...

  • Jačanje uloge Lokalnih razvojnih strategija kao centralnog alata za razvoj - oblikovanje i implementaciju (uključivo i poboljšanje monitoringa i evaluacije lokalnog razvoja)
  • Jačanje LEADER pristupa integralnom razvoju lokalnih područja
  • Jačanje slobode LAG-ova u odabiru projekata koji se najbolje uklapaju u njihove razvojne strategije
  • Jasna podjela zadaća između nadležnih tijela i LAG-ova (ovisno o odabranom modelu provedbe)
  • Veći fokus na animaciju i jačanje kapaciteta (posebno tijekom pripreme LRS)
  • Jačanje partnerskog/participacijskog pristupa - posebno privatnog sektora (civini i gospodarski)
  • Racionalizacija transnacionalne suradnje - prema konkretnim i jasno definiranim potrebama
  • Jačanja alata umrežavanja između LAG-ova (nacionalno) i na razini EU - sinergija nacionalnih instrumenata umrežavanja s drugim ESI fondovima (financiranje aktivnosti iz više izvora/fondova)
  • Omogućavanje ruralnim područjima provedbu stvarno integriranih i multisektorskih, multidisciplinarnih strategija za financiranje razvoja iz svih ESI fondova (podloga za multiizvorsko financiranje) bez obzira na veličinu/snagu područja
  • Poboljšanje ruralno - urbanih i ruralno - obalnih veza
  • Poboljšanje intervencija koje se odnose na društvena pitanja na područjima provedbe LEADER programa (teritoriju LAG-ova)
list-icon

Što očekujemo

  • Razdoblje 2014-2020 kao prijelazna faza prema stvarnom multi-izvorskom financiranju lokalnog razvoja putem provedbe CLLD-a
  • Razvoj politika i volje nadležnih tijela za stvarnu realizaciju CLLD-a